top of page
image.png
image_edited_edited.jpg

Flow

Zit jij in een flow?

Volgens de flowtheorie bevind je je dan in een verhoogde staat van bewustzijn, waarin werken en leren moeiteloos samengaan en je volledig opgaat in de activiteit.

Flowtheorie en Taalverwerving

Flow verwijst naar een mentale toestand van volledige concentratie en betrokkenheid bij een activiteit die zowel plezierig als uitdagend is. Het is de ideale balans tussen verveling en stress — precies daar waar effectieve leerervaringen en blijvende kennisoverdracht plaatsvinden.

​​

De flowtheorie werd ontwikkeld door de Hongaarse psycholoog Mihály Csíkszentmihályi. Volgens hem raken onze emoties in harmonie met wat we doen zodra we een flowtoestand bereiken. In die momenten, stelde hij, ervaren mensen het meeste geluk en de diepste voldoening.

Flow is een mentale toestand van intense concentratie en volledige betrokkenheid. In deze staat lijkt de buitenwereld even niet te bestaan—niets anders doet ertoe. Flow wordt ook wel omschreven als “in de zone zijn.” Het is een toestand waarin we intrinsiek gemotiveerd zijn, volledig opgaan in de taak en genieten van het proces zelf.

Denk eens terug aan een moment in jouw leven waarop je zo verdiept was in een activiteit dat je alles om je heen vergat. Dat was flow. Csíkszentmihályi omschreef het als volgt: "Helemaal opgaan in een activiteit om de activiteit zelf. Het ego verdwijnt. De tijd vliegt voorbij. Elke handeling, beweging of gedachte vloeit vanzelf voort uit de vorige—zoals bij het spelen van jazz. Je hele wezen doet mee, en je benut je vaardigheden volledig." We kunnen deze toestand vaak ongemerkt in- en uitgaan. Het gebeurt natuurlijker dan we denken. Onderzoek laat zien dat mensen met een hogere emotionele intelligentie vaker momenten van flow ervaren. Zij staan meer open voor subtiele signalen en innerlijke processen die flow mogelijk maken, en hebben minder last van interne blokkades of weerstand.​​

​Csíkszentmihályi benoemde negen componenten van flow:

​

  1. Doelen: Duidelijk en beknopt. De doelen van de activiteit zijn haalbaar en sluiten aan bij iemands vaardigheden.

  2. Focus: Een hoge mate van concentratie.

  3. Zelfbewustzijn: Een verlies van zelfbewustzijn en de beheersing die daarmee gepaard kan gaan.

  4. Tijd: Een veranderd besef van het verstrijken van de tijd.

  5. Feedback: Directe feedback op de uitvoering van de activiteit. Het is belangrijk om te weten waar je fout gaat en wat je goed doet, zodat je je acties kunt aanpassen.

  6. Balans: De vaardigheid en uitdaging komen overeen.

  7. Controle: Het gevoel dat je de controle hebt over de activiteit.

  8. Belonend: De activiteit zelf wordt als lonend ervaren.

  9. Absorptie: Mensen raken zo geabsorbeerd door de activiteit dat hun focus extreem beperkt wordt.

flow
Language Flow logo

Bij language Flow streven ernaar om in onze taaltrainingen taken en activiteiten te ontwerpen die de kans op het ervaren van flow maximaliseren. Zo vergroten we niet alleen de betrokkenheid van cursisten, maar versterken we ook het leerproces zelf.

​​

​

Wat zijn de componenten van onze flow-lessen?

​

Balans tussen uitdaging en vaardigheid

Er moet een evenwicht zijn tussen wat je kunt en wat er van je gevraagd wordt. Is een taak te makkelijk, dan raak je verveeld. Is ze te moeilijk, dan volgt frustratie. Flow ontstaat precies op dat spanningsveld waar uitdaging en vaardigheid in balans zijn.

​

Duidelijke en meetbare doelen

Doelen vormen het fundament van succes. Vaag geformuleerde doelen leiden tot verwarring en gebrek aan richting. Door je taaldoelen concreet en meetbaar te maken, geef je richting aan je leerproces en neem je verantwoordelijkheid voor je vooruitgang.

​

Directe en heldere feedback

Feedback is essentieel om te weten waar je staat. Docenten en medeleerlingen kunnen helpen, maar zelfreflectie is minstens zo belangrijk. Feedback laat zien of je aanpak werkt. Het is vervolgens aan jou om daar iets mee te doen—or niet.

 

Volledige aandacht voor de taak

Concentratie is een voorwaarde voor effectieve taalverwerving. Als je je aandacht verdeelt (zoals appen tijdens een film in de doeltaal), verwateren je inspanningen. Volledige focus helpt je bewust te worden van je taalkennis en hiaten daarin.

​​

Tijdservaring verandert

Tijdens flow verliezen we het gevoel voor tijd. Uren lijken minuten. Zodra je gedachten afdwalen naar andere zaken (eten, stress, plannen), merk je dat je de flow weer kwijt bent.

​

Verlies van zelfbewustzijn

Net zoals de tijd verdwijnt ook je gevoel van ‘ik’. Je vergeet je zorgen, je twijfels en zelfs je doel. Alles draait op dat moment om de taak en jouw volledige betrokkenheid.

​

 

Tot slot, Flow is geen permanente toestand—je beweegt er de hele dag door in en uit. Maar met oefening kun je leren om er langer in te blijven. Door afleiding te beperken en mentaal aanwezig te blijven, ontwikkel je de vaardigheid om vaker en dieper in flow te komen. Kies dus bewust voor een taaltraject dat ruimte geeft voor flow. Zo wordt leren niet alleen effectiever, maar ook een stuk leuker.

Balans tussen
uitdaging en vaardigheid

Duidelijke en
meetbare doelen

Directe en heldere
feedback

Volledige aandacht
voor de taak

Tijdservaring verandert

Verlies van

zelfbewustzijn

bike
bottom of page